Sokan kérdezgetik ha meglátják a rajzaimat,hogy "-hogy csinálod?".Nos ezért gondoltam arra,hogy létrehozok egy külön menüt,ahol fotókkal illusztrálva,nagyjából lépésről-lépésre bemutatom a "technikámat".Mindenekelőtt azzal kezdeném,hogy nem vagyok művész,semmiféle grafikusi képzettségem nincsen(csupán a középiskolában jártam egy évig rajzszakkörre),így a technikám teljesen egyedi,azaz elképzelhető,hogy a profi grafikusok teljesen máshogy-"szakszerűbben"-rajzolnak.Mégis,úgy gondolom,az én rajztechnikám leírása is nyújthat némi segítséget,és adhat ötleteket azoknak,akik szintén szeretnek lovakat rajzolni,vagy egyszerűen csak érdekli őket,hogy "-hogyan csinálom?"!
Eszközök:
Az első lépés számomra mindig a megfelelő ceruza kiválasztása.A garfikus rajzokhoz mindenképpen a puha ceruzát ajánlom,én 4B-s és 6B-s ceruzákat használok.Igaz,hogy ezek "szénhatásúak",így jobban mázgálódnak,kenődnek,de a keményebb HB-s vagy H-s ceruzák mélyebb nyomot hagynak a papíron,emiatt nehezebben radírozhatók,a tónusozáshoz pedig -vonal hatásuk miatt- szinte alkalmatlanok.Fajtából a KOH-I-NOOR-t ajánlom,mert bármely papír-írószer boltban beszerezhető.
A radír fajtája gyakorlatilag teljesen mindegy,azért nem árt ha egy kicsit jobb minőségű és puhább.Én személy szerint a TIKKY-radírokat használom.Itt viszont a KOH-I-NOOR (elefántos) és ahhoz hasonló radírokat nem ajánlom,mivel dörzsölik a papírt.Esetleg a rajz elkészülése után a világos részek kiemelésére használom,de erről majd később.
Amire szükség lehet még,az 1db papírzsebkendő azoknak akik a dörzsöléses(elkenéses)tónusozási technikát kedvelik.(Jómagam is közéjük tartozom,de tudom,hogy sokan nem szeretik)Emellett hegyező,hiszen a puha ceruza nagyon hamar kopik és nyílván tetszőleges méretű papírlap.
------------------------------------------------------------------------------------------------
A rajzolás
Az egyszerűség kedvéért,és hogy legyen mihez viszonyítanotok,most másolni fogok egy lovas képről.Próbáltam olyan képet választani,ahol a fontosabb árnyékok jobban látszanak.Ez lenne az:
(Elnézést,hogy nem túl jó minőségű a kép,de sajnos nincs scannerem,így kénytelen voltam fotózni)
Az első lépés-legyen akár másolt,akár saját rajzról szó- mindig a körvonal megrajzolása.Amíg az teljesen kész nincsen,sosem kezdem el a tónusozást.A kezdőpont tetszőleges,én általában a ló füleivel indítok portrénál és egész alakos képnél is.Itt is ezt tettem,magam elé téve a képet,a ló jobb fülétől indulva lépésről-lépésre követtem a fej megfigyelt körvonalát.Ne keseredj el ha valahol nem sikerül pontosan lemásolni egy részletet,a javítás nem szégyen!Csak arra figyelj,hogy a vonalakat mindig halványan rajzold,így azok mázgálódás és nyomhagyás nélkül kiradírozhatók.Igazából a körvonal megrajzolásában nem sokat segíthetek,itt a siker titka a jó megfigyelő képesség és türelem.És természetesen a sok gyakorlás.Esetleg annyit javasolhatok,hogy figyeljetek oda az arányokra,ezt pedig legkönnyebben viszonyításokkal tehetitek meg.Itt például a ló szemének/orrlyukának helyzetét a torok-illetve állhajlat helyzetéhez viszonyítottam,vagy például a fülek méretét a fej méretéhez,stb...
A fej körvonalának megrajzolása után pedig halvány vonalakkal felvázoltam a fontosabb(szembetűnő)ereket,hajlatokat,illetve az állcsontok találkozását:
Ez egyelőre csak a megjelölést szolgálja,a részletesebb kialakításukat a tónusozásnál kell elvégezni.Ezek az apró részletek fontosak lesznek abban,hogy a rajz életszerűbb legyen.Ha ezzel végeztünk,a fej körvonalát egy kicsit megerősíthetjük.És készen is van az első lépés:
FOLYTATÁS HAMAROSAN!
(amint időm lesz folytatni a rajzot és fotózni a lépéseket) |